Catalina Vicens

Klavecimbel, Orgel, Klavichord, Historische percussie

Gestart in
2014
Type musicus
Klavecimbel, Orgel, Klavichord, Historische percussie
Universiteit
Leiden University
Persoonlijke website
www.catalinavicens.com
Nationaliteit
Chile Duitsland
Catalina Vicens

De specialiste in historische klavieren, geboren te Chili, residerend te Basel in Zwitserland, startte reeds op vroege leeftijd aan een internationale carrière. Op 20 jaar had ze al gespeeld in de grote concertzalen van meer dan tien Noord- en Zuid-Amerikaanse landen, waaronder Teatro Colón de Buenos Aires ArgentinaKimmel Center of Philadelphia en Teatro Municipal do São Paulo. Tot op vandaag treedt ze op als soliste en met welgekende ensembles in Centraal Europa, Scandinavië, het Verenigd Koninkrijk, Noord- en Zuid-Amerika, en geeft opleidingen en masterclasses.

Catalina was reeds als kind sterk geïnteresseerd in muziek, geschiedenis, wetenschap, visuele kunsten en film. Ze leerde piano spelen op 7 jaar, en tijdens haar opleiding aan het conservatorium kreeg ze een studiebeurs om klavecimbel te studeren bij dr. Lionel Party aan het Curtis Institute of Philadelphia (daar deelde ze de klas met enkele toonaangevende muzikanten en dirigenten).

In haar interesse voor vroege muziek vond ze de juiste combinatie van techniek en kritische kennis. Dit was ook haar motivatie om te verhuizen naar Europa en verder klavecimbel te studeren bij prof. Robert Hill in Freiburg (Duitsland) en Andrea Morton aan de Schola Cantorum Basiliensis in Zwitserland. 

In Basel vond Catalina in zichzelf een performer van klavecimbel. Ze maakte er kennis met Iranese percussie, wat aanleiding gaf om lessen te volgen bij de Iranese meester Madjid Khaladj en andere percussionisten. Ook leerde ze zichzelf orgel aan. Tegelijkertijd volgde ze theorie bij Crawford Young aan de afdeling Middeleeuwen van de Schola Cantorum Basiliensis. Gefascineerd door stemprocessen, geschiedenis en samenstelling van de klanken van middeleeuwse muziek, besloot ze te studeren bij Corina Marti, waarna ze de eerste Master in Middeleeuwse klavieren werd.

Tijdens deze periode liet Catalina de klavecimbel niet in de steek. Ze won de eerste prijs van de Fritz Neumeyer International Competition (met klavecimbel en fortepiano). Ze verdiepte haar kennis en ervaring in hedendaagse muziekperformance (met historische klavieren) aan de Musik Hochschule Basel bij Jürg Henneberger en Mike Svoboda. Ze deed ook onderzoek naar Renaissance repertoire voor klavecimbel en orgel uit Italië, Engeland en Zwitserland, wat de aanleiding was voor een doctoraat aan de Universiteit Leiden en het Orpheus Instituut. Catalina wordt gesteund door het Keyboard Charitable Trust (US/UK). Deze brede visie op muziek, klank en geschiedenis heeft Catalina inspiratie geboden om Servir Antico op te richten, een ensemble gewijd aan muziek en poëzie van de humanistische periode. Daardoor wil ze haar artistieke creativiteit, talent en visie uitdrukken, en haar ervaringen delen met gerespecteerde collega's als het publiek.