Geplaatst op 12 Nov 2012
Op maandag 12 november speelde de Belgische cellist Arne Deforce in de Kees van Baarenzaal een cellomarathon van drie concerten met nieuwe muziek uit de 20ste en vroege 21ste eeuw. Deze concerten zijn het onderwerp van het artistieke sluitstuk van zijn doctoraat in de kunsten LABORINTH Π - Denken als experiment - 472 'Meditaties' over de noodzaak van het creatief denken en experimenteren in het uitvoeren van complexe muziek van 1962 tot heden.
Het programma van de cellomarathon brengt een panorama van topwerken uit de recente geschiedenis van de nieuwste muziek van onder meer Iannis Xenakis, geïnspireerd door de wetenkunstschap van architectuur en natuur, John Cage door sterrenkaarten en toevalsprocessen, Brian Ferneyhough door hyperexpressionisme en ‘het theater van de Wreedheid'. Arne Deforce wil met deze concerten vooral de aandacht en nieuwsgierigheid prikkelen van de luisteraar voor de vrolijke ongeremde creativiteit, de buitengewone muzikale expressie en de kunstfilosofisch esthetische rijkdom die deze complexe partituren in zich dragen.
Het eerste en het tweede concert zijn voornamelijk gericht op de historische meesterwerken. Ze bieden een esthetische reflectie op de creatieve avant-garde uit het verleden. Het derde concert onderzoekt en toont nieuwe muzikale mogelijkheden in het speciaal voor dit project gecomponeerde opdrachtwerk Life-form van Richard Barrett. In deze cyclus horen we hoe de cellist omringd door een imaginaire koepel van acht luidsprekers, niet alleen solist is maar ook de dirigent en coördinator is van een door zijn spelen aangestuurd elektronisch virtueel orkest. Life-form is een muzikale meditatie over de complexe metamorfose processen en verschillende levenscycli zoals die voorkomen in diverse levensvormen in de natuur. Life-form vormt de artistieke en unieke bijdrage die bestaat uit boek III van het proefschrift LABORINTH Π.