NL / EN

PhD defence Don-Paul Kahl

Geplaatst op 03 feb. 2025

Docartes Don Paul Kahl defence
On January 28, 2025, Don-Paul Kahl defended his research project 'Saxophone without mouthpiece'.

Don-Paul Kahl verdedigde zijn onderzoeksproject 'Saxophone without mouthpiece' op 28 januari. Dit onderzoek voerde hij aan de Universiteit van Leiden binnen het docARTES programma van het Orpheus instituut.

Supervisor: Cobussen Marcel (ACPA of Leiden University).

Abstract

In dit proefschrift wordt saxofoon zonder mondstuk (in het Engels: saxophone without mouthpiece, hier verder afgekort als SWMP) onderzocht, een innovatieve benadering van het saxofoonspelen die de traditionele uitvoeringspraktijk uitdaagt. Bij SWMP, de naam zegt het al, wordt het mondstuk – een essentieel onderdeel voor het produceren van het conventionele saxofoongeluid – verwijderd. In plaats daarvan speelt de saxofonist rechtstreeks op het hals. De afwezigheid van het mondstuk creëert nieuwe muzikale en auditieve mogelijkheden en een reeks relatief nieuwe technieken zoals luchtgeluiden (air pitch), tongstop (tongue ram), trompetklanken (trumpet sounds) en fluitklanken (saxoQlute hybridity).

Deze technieken, die tot nu toe in zowel de muziekpraktijk als de academische wereld nog niet grondig zijn onderzocht, trokken mijn aandacht na mijn eerste ontmoetingen met componisten die ze in hun werk toepasten. Dit leidde tot het huidige artistieke onderzoeksproject dat als doel had om mijn vaardigheden in deze technieken te verfijnen, mijn kennis hierover te delen, hun historische oorsprong en esthetische context te onderzoeken, hun rol in het saxofoonrepertoire te verkennen en hun potentieel voor andere uitvoerders en componisten naar voren te brengen.

Published dissertation Repository version
16847 A5958

Don-Paul Kahl

blazer

Saxophone Without Mouthpiece

2016-2025

Composers have recently integrated techniques proper to saxophone without mouthpiece attached to the neckpiece within their works. This doctoral project sheds light on the artistic possibilities, performance practice, and notational issues of these techniques.