Trefwoorden: | live computer music, electroacoustic performance, live electronics, Luigi Nono, composer |
Looptijd: | 2007-2014 |
Periode: | 21ste eeuwse muziek |
Type musicus: | componist, andere, snaarinstrument |
Universiteit: | Universiteit Leiden |
Het startpunt is Juan's overgang van traditionele instrumentalist naar elektronisch musicus, waarbij de functies van componist, uitvoerder en instrumentenbouwer beurtelings worden beschouwd als geïntegreerd in de praktijk van de computermuziek. Drie case studies presenteren manieren om de idee van “interpretatie” met elektronische instrumenten te begrijpen. Hiervoor worden drie methodes geïntroduceerd (reconstructie, herinterpretatie, en toeëigening), zoals deze werden toegepast in zijn uitvoeringen van, respectievelijk, de muziek van Cage, Feldman en Nono. De overige vijf case studies zijn toegespitst op een aantal eigen composities, ontwikkeld op basis van concepten als “mapping”, “sonificatie”, “historische contextualisatie” en “spatialisatie”, en geïnformeerd door de veelzijdige rol van de componist-uitvoerder.
De plaats van de bespeler van elektronische instrumenten in verhouding tot die van traditionele instrumentalisten wordt doorheen de thesis geëvalueerd en motiveert niet alleen de uiteindelijke bevindingen maar werpt ook nieuwe vragen op voor toekomstig onderzoek.
Prof. Frans de Ruiter (1st promotor), Prof. Richard Barrett (2nd promotor), Dr. Marcel Cobussen (co-promotor)