NL / EN
Alumnus

Arne Deforce

1410442280 imagescag0azuv
Gestart in: 2003
Einddatum: 2012
Type musicus: snaarinstrument
Universiteit: Universiteit Leiden
Persoonlijke website: arnedeforce.com
Nationaliteit: Belgium

Arne Deforce is gekend om zijn gedreven en gepassioneerde interpretaties van hedendaagse en experimentele muziek. Zijn inventieve programma’s onderzoeken nieuwe muzikale expressievormen waarin de act van een onbevangen creatief luisteren centraal staat.

Als musicus-kunstenaar-onderzoeker is hij gefascineerd over hoe op het snijpunt tussen muziek, kunst, technologie en wetenschap, nieuwe concepten en expressievormen in muziek kunnen worden ontwikkeld. Als zodanig getuigen de creatie van “life-form” (2012) een zestig minuten durende cyclus voor cello en elektronica van de Brit Richard Barrett gebaseerd op concepten van transformatie en mutatie uit onder andere de bio-genetica – hoe processen van organisch leven kunnen worden gebruikt als metafoor voor muzikale processen – of “Foris” (2012) van de Franse componist Raphael Cendo, dat ongeziene en verbazingwekkende klankwerelden kunnen worden ontwikkeld in de intensieve samenwerking tussen componist en uitvoerder. In dit verband werkt hij momenteel met de Catalaan Hèctor Parra aan een nieuw project voor 2017 onder de werktitel “towards a cosmic music” geïnspireerd op de snarentheorie en supersymmetrie, zwarte materie en het holografisch universum uit de deeltjesfysica. De nieuwste inzichten in dit verband leiden niet alleen tot een radicaal nieuwe kosmologie, ze veranderen ons wereldbeeld ten gronde waarmee tevens nieuwe concepten en modellen voor muziek mogelijk worden gemaakt.

Als solist concentreert zich voornamelijk op het solo- en kamermuziekrepertoire, met een voorkeur voor werken van bv. Iannis Xenakis, John Cage, Brian Ferneyhough, Giacinto Scelsi, Morton Feldman, Karlheinz Stockhausen.

Zijn gedreven artistieke engagement leidde tevens tot intense samenwerkingen met componisten als Richard Barrett, Jonathan Harvey, Raphael Cendo, James Dillon, Wolfgang Rihm, Helmut Lachenmann. Hij is actief als improvisator met live-elektronica en in mixed-media performances met o.m. Peter Jacquemyn, Mikka Vaino, Phil Niblock, Visual Kitchen en werkte projecten uit met Centre Henri Pousseur Liège, Ircam Paris en Gram Lyon.

Talrijke composities werden voor hem geschreven door o.m Richard Barrett, Luc Brewaeys, Kee-Yong Chong, Raphael Cendo, Hèctor Parra, Alvin Curran, Phil Niblock, Lorenzo Pagilei, Ruben Sverre Gjertsen en Wieland Hoban.

Arne Deforce is tevens actief in de ensembles Champ d'Action, Ictus en heeft een duo met pianist Daan Vandewalle. In 2002-2004 was hij ‘artist in residence’ aan het Concertgebouw Brugge. Van 2005 tot 2010 was hij tevens artistiek directeur van het Centre Henri Pousseur.

Hij speelt sinds jaren op de belangrijkste nieuwe-muziekfestivals: Ars Musica, Transit, Klara festival, Holland Festival, ManiFeste Paris, Abbaye de Royaumont, Archipel Genève, Musica Strassbourg, Mito, Huddersfield Contemporary Music Festival, Amsterdamse Cellobiënnale. Hij trad op als solist met o.a. het BBC Scottish Symphony Orchestra, Orquesta de la Comunidad de Madrid, Brussels Philharmonic, Ensemble MusikFabrik en werkte samen met de dirgenten Peter Eötvos, Martin Brabbins, James Wood, José Ramón Encinar, Michel Tabachnik.

Zijn bijzonder goed onthaalde discografie - met werken van Jonathan Harvey (Megadisc), Phil Niblock (Touch), Giacinto Scelsi, Morton Feldman en recent de opname van de complete werken voor cello solo '+1' van Iannis Xenakis (AEON) - kreeg grote internationale belangstelling (5 Diapason d'or, Coupe de coeur Académie Charles Cros, Prijs Caecilia 2012). Nieuwe opnames met werk van Richard Barrett en Brian Ferneyhough zijn in voorbereiding.

Arne Deforce studeerde aan de Koninklijke Conservatoria van Brussel en Gent en behaalde het Hoger Diploma cello en kamermuziek met grote onderscheiding.

Zijn doctoraatsverdediging vond plaats op 14 november 2012 aan de Universiteit Leiden.

Project

LABORINTH Π: Denken als Experiment

2003-2012

472 'meditaties' over de noodzaak van het creatief denken en experimenteren in het uitvoeren van complexe muziek van 1962 tot heden