Trefwoorden: | composition, harmony, dissonance curves, psychoacoustics, harmonic space, algorithmic composition |
Looptijd: | 2005-2012 |
Periode: | 20ste eeuwse muziek, 21ste eeuwse muziek |
Type musicus: | componist, toetsen |
Universiteit: | Universiteit Leiden |
Dit proefschrift vormt een van de resultaten van dit onderzoek. Het presenteert niet alleen eindresultaten, maar getuigt tevens van de wijze waarop het onderzoek is uitgevoerd door de bevindingen te presenteren in het stadium waarin zij zich voordeden en door te laten zien hoe zij vorm gaven aan en invloed uitoefenden op het voornaamste onderzoeksobject en de belangrijkste onderzoeksvragen. Het proefschrift begint met het stellen van de hypothese van het ‘harmonisch dualisme’, inhoudende dat er binnen het harmonisch materiaal in muziek twee met elkaar verstrengelde aspecten aanwezig zijn: het ene betreft de aard van de intervallen tussen toonhoogten en hun onderlinge verhoudingen, het andere aspect heeft betrekking op de hoge, lage, donkere dan wel heldere aard van tonen en geluidseigenschappen waaruit die intervallen zijn opgebouwd, dat wil zeggen het aspect van hun klankkleur.
Prof. Frans de Ruiter (promotor), Clarence Barlow (promotor), Paul Berg (co-promotor)